tisdag 27 oktober 2015

En del att bita i...

Det är inte den enklaste av böckerna i bibeln att ge sig på. Jag har själv aldrig läst igenom den eftersom jag gett upp då det känns mycket. Men jag ska ge det en chans och hoppas att lära mig mer om Guds karaktär. Den kan vara svår att begripa sig på och man kan tycka att Han är väl hård, då han ofta påtalar död vid olydnad. Men han är en Helig Gud och trots att han straffar och tillrättavisar folket så har han också ett otroligt tålamod och stor kärlek till dom. Israeliterna klagar redan från början av vandringen och Gud kunde i sin vrede dödat allesammans, men i stället blev konsekvensen att de inte nådde slutmålet. De förblindade sig själva i sin bitterhet och egoistiska beteende. De litade inte på att Gud skulle ta hand om dom och tappade tron.
Gud tvingar sig inte på någon och avböjer vi Hans vilja så låter Han oss vara ifred, men vi får vara beredda att stå för konsekvenserna som följer av våra beslut. Vi har hela tiden ett val, precis som detta folket hade. Och det är väldigt lätt att tappa fokus från att vi har en stor och kapabel Gud som leder oss på de rätta vägarna om vi låter bekymmer och oro ta över i livet. Jag säger inte att det här är lätt, men håller vi oss nära Gud i bön och genom att läsa Hans ord till oss så fostrar det och utvecklar oss till att mer och mer förstå och närma oss Honom. Känner mig inspirerad inför denna utmaning.


2 kommentarer:

  1. Bra sagt! Det er ikke så enkelt å lese, men jeg tror det er noe for oss på alle sider i bibelen. Vi må bare lete litt hardere! Sammen skal vi klare det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Allting har något som vi kan lära oss av. Så kul att vi är många som kämpar tillsammans. :)

      Radera