onsdag 13 januari 2016

Att döma...



Jobs vänner tror fortfarande att Job har någon hemlig synd som Gud straffar honom för. De är inte alltid visa i sina råd. De håller fast vid att Job har sig själv att skylla för sitt lidande. Ingen av dom och inte heller Job vet varför. 
Självklart har jag varit i situationer där jag dömt andra. Det är väldigt lätt att hamna där. Man ser inte helheten och man vet faktiskt inte alls vad personen eller personerna går igenom. 
Hur gottgör man det? Jag har bett personen ifråga om förlåtelse, det är det viktigaste att göra. Men graden av vad du har sagt spelar en stor roll för den man dömt. Kanske kan den personen inte finna att förlåta dig. Man kan såra människor genom att döma dom. Här tror jag många får jobba med sig själva, jag får göra det alla fall. Man behöver ha det i åtanke i många situationer om inte alla. Vo bedömer ständigt och tolkar det vi möts av. Men som allt annat så är det inte lätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar