söndag 3 januari 2016

Boktips & djupa tankar...


Författaren Courtney Joseph, som även grundat Women Living Well ministries, som jag driver den bibelstudiebloggen genom. Jag beställde boken i höstas och har precis läst första kapitlet och kan säga att den är otroligt inspirerande. För er som inte vet vem hon är så är hon en hemmafru från Ohio som har dedikerat sitt liv åt Gud och sin familj. På länken kan ni läsa mer om henne. 
Den här boken inleds med något som jag själv ofta funderat på och än mer det senaste året. Det är så mycket saker som styr våra liv och tar över så att man känner sig överväldigad och till slut orkeslös. Man orkar inte stå emot helt enkelt och man blir stressad av allt min inte hinner med, träning, jobb, möten, träffa vänner. Snaran dras runt hårdare och hårdare och vi fyller på med måsten hela tiden. Att göra listan är oändligt lång och vi ser inget slut på den. Det leder till frustration, depression, känslan av misslyckande, oro, sömnsvårigheter mm. Jag har känt av en del av detta under hösten och kan lova dig att jag inte är ensam om det. Vilka får ta frustrationen?, svaret är... familjen. Det mår man inte bra av i längden. Inte jag alla fall. Och mitt i allt denna tidspress som vi har runt oss så ska vi vara tillgängliga 24/7, så är samhället skapat i dessa tider. Vi kan liksom inte stänga av. Allt är tillgängligt hela tiden och tiden har blivit en fiende. 

I allt detta så får Gud inte plats, vi har inte tid att stanna av och ta tid att lyssna och stilla oss. Vi hinner knappt lyssna på vår egen familj och vänner, hur ska vi då hinna lyssna på Gud? Den här ekvationen blir omöjlig. När vi inte är nära Honom så leder det också till att vi känner oss vilsna och långt ifrån Honom. Det blir en känsla av tomhet i vår själ och då är vi sårbara för attacker från den onde. Han fyller vår tankar så att vi mår sämre, känner oss misslyckade och falska förhoppningar. Han har skapat det här ha-behovet av diverse saker, pengar, framgång. Allt för att få oss att inte hinna med att stilla oss inför Gud. Stressen i världen idag är ett påfund av Satan, allt för att föra människor så långt bort från Gud som möjligt. Till slut så lever vi av världen istället för av Gud.

Anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom. (Rom 12:2)
Det här är en verklig utmaning i vår tid. Hur hanterar du själv denna tidspress? Dela gärna med dig. Man måste verklige ta beslut här och bestämma sig för att avsätta tid för Gud, genom att läsa bibeln (varje dag) be, vara stilla inför Honom och lyssna. Så här är en utmaning för 2016, för min egen del absolut. Hoppas du känner dig manad. Ha förväntan på vad Gud kan göra i ditt liv, börja där du är just nu. Bestäm dig för att inte låta världen styra din tid, ditt liv. Jag vet att det kan vara svårt, jag kämpar med detta själv också. Men jag tänker inte ge upp och gör inte det du heller.
Vandra med Kungen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar