tisdag 5 januari 2016

Job kap 1 och 2.

Då jag inte skrev något om gårdagens kapitel så gör jag en sammanfattning av de båda idag. Jag kommer försöka skriva så ofta jag kan. Vi började vår resa genom Jobs bok igår. Har du inte hunnit börja så haka bara på där du är. Det du missat kan du ta igen under helgen eller läs båda kapitlen idag.
Tänkte beskriva lite kring min tankar jag skrivit ner efter SOAK-metoden. Så får ni en liten inblick i hur metoden fungerar.

Versen jag fastnade för igår var, mina S: Trots allt som hade hänt Job syndade inte Job och smädade inte Herren. (Job 1:21)

Min observation O: Allt rycktes bort för Job i ett ögonblick, precis som livet för oss kan förändras på ett ögonblick. Det kan vara mer eller mindre allvarligare händelser. Det här leder oss direkt in på diskussionsfrågan, hur hanterar vi det när vi drabbas av svårigheter. Det är lätt att prisa Gud när vi har det bra, men det är lika lätt att anklaga Gud när vi drabbas av prövningar och lidanden. Det är som att vi glömmer bort att även ondska finns i världen. Vi kan nog aldrig fullt ut förstå detta eller varför, och det måste vi nog finna någon ro med. Vi lever i en fallen värld där ett gott uppförande inte alltid belönas precis som de onda inte alltid straffas Synden har vänt upp och ner på världen.

En lärdom här är att i dina svårigheter vända dig till Honom oavsett vad du känner. Känslorna spelar ingen roll och är inget du ska fokusera på. Job smädade inte Herren, trots vad han utsattes för, precis som inte vi heller ska göra. Vi måste lite på att Han har kontrollen. Ingen har dock sagt att det kommer vara enkelt.

Kap 2: S: Försöker du fortfarande vara gudfruktig, trots att Gud har gjort allt det här mot dig?

O: Detta frågade Jobs fru honom vid hans nästa prövning. Har någon försökt uppmana dig att vända Gud ryggen? Det här är nåt man säkert får höra någon gång. Hur kan du tro på en Gud god när det finns så mycket ondska i världen? Vad svarar man på det? Som sagt tidigare så är det lätt att ha en relation med Gud när livet är lätt. Vi måste fortsätta att påminna oss om att vända oss till Honom även genom svåra tider och inte låta vårt omdöme påverkas av vad människor runt oss säger att vi ska göra. Gå till Gud i bön och fyll på med det levande vattnet som Hans ord ger genom bibeln.

Det här är ett axplock ur det jag skrivit ner under dessa två dagar. Jobs bok tvingar oss att rannsaka vårt inre på ett djupare plan kring en del av de svåraste frågeställningarna som inte bara vi som kristna brottas med utan även många människor i världen vi lever i. Det är inga enkla frågor och ingen förutom Gud själv sitter inne med svaren. Vi kommer aldrig att uppnå den förståelsen och om vi strävar efter det så kommer vi aldrig få ro.
Kommentera gärna dina tankar.

Vandra med Kungen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar